Redan över 60 000 beställningar på kampanjböcker i Calcutta
Mediekampanjen som startade i mitten av oktober i Calcutta har fått en lovande start: under de tio första dagarna beställde man sammanlagt över 60 000 kampanjböcker. Enbart under öppningsdagen kom det över 11 000 telefonsamtal, vilket är rekordet för alla stadskampanjers öppningsdagar. Kampanjen pågår ännu två veckor.
De hundra telefonerna i kampanjens telefoncentral har ringt oavbrutet i Calcutta. De som är intresserade av en möjlighet till förändring har ringt och beställt kampanjböcker. Om farten inte avtar, tar böckerna slut på hälft innan den en månad långa reklamkampanjen upphör.
Kampanjboken har tryckts i 200 000 exemplar på bengali, hindi, engelska och urdu. Boken innehåller till exempel gripande berättelser om livsförvandling av dem, som med Jesu hjälp lyfts ur fattigdom, rusmedel och kriminalitet till ett nytt liv. En av dem, som delat sin berättelse är den i Indien populära Bollywood-stjärnan Johnny Liver, som deltog även i kampanjen i Mumbai.
Kampanjbudskapet når hundratals miljoner
Man kungör möjligheten till förändring över ett vidsträckt område från Calcutta ända till Västra Bengals län med hela 95 miljoner invånare, samt till de norra delarna av Bangladesh. I början av kampanjen gör tre stora dagstidningar reklam för kampanjboken på sin framsida och fyra TV-kanaler presenterar rörande berättelser om livsförvandling. Därtill synliggörs kampanjbudskapet i radion och bl.a. vid vägkanterna, i spårvagnar, tåg och på cirka tusen bussar genom utomhusreklam.
– Nutida missionsarbete kräver nutida tag. Jag tror att Gud i denna tid har gett storstäderna och församlingarna medierna som arbetsredskap för att sprida det goda budskapet. Den Helige Ande kommer sannerligen att verka över staden Calcutta. Den här kampanjen kommer att innebära den mest massiva sådden av det goda budskapet av alla kampanjer i Indien, säger Hannu Haukka, MedieMission Internationals verksamhetsledare.
Församlingarna förväntar sig mycket
I Calcuttas kampanj deltar ungefär 300 församlingar. Antalet är litet i en stad på ca.15 miljoner invånare, om man jämför det med Mumbai som har 22 miljoner invånare, där 2 000 församlingar deltog i kampanjen.
Fastän församlingarna är förhållandevis få, deltar de desto mer entusiastiskt. Församlingarnas skolade frivilliga tjänstgör bl.a. i telefoncentralerna och som bokkurirer. Därtill ordnar församlingarna sina egna utåtriktade evenemang.
Hannu Haukka anser att kampanjen i Calcutta ordnas under precis rätt ögonblick.
– Vi vet inte hur allt ska gå, för här finns krafter som motsätter sig, men vi vet att Gud har sänt oss från Finland till att hjälpa församlingarna i Calcutta genom mediekampanjen. Jag ber att minnas kampanjen i bönen, så den kraftfullt må tilltala folket och att Gud må beskydda oss, så inget ont ska ske.
Extremhinduerna vill utplåna de kristna
Kampanjen ordnas i Calcutta i grevens tid, för de politiska vindarna gynnar inte de kristna. Extremhinduerna har märkt att allt fler hinduer konverterat till kristendomen, bland annat till följd av stadskampanjerna som hållits i olika städer i Indien. De har därför börjat med oroväckande förrättningar gentemot de kristna.
Det hindufanatiska BJP-partiet, som helt och hållet skulle vilja utplåna kristendomen ur landet, har fått större understöd. Partiet har som mål att det i Indien bara skulle finnas en enda religion: hinduismen.
En annan farlig extremhinduisk gruppering, RSS, hade sänt ett brev till premiärminister Narendra Modi, där man har som mål att “på nytt omvända de, som förvillat sig till andra religioner”. Som tillvägagångssätt föreslår man bl.a. våldtäkt av unga kristna flickor, dödandet av biskopar och präster samt förgiftandet av de kristnas dricksvatten.